ВИРІШЕННЯ СПОРІВ У ДОСУДОВОМУ ПОРЯДКУ

    Вирішення спорів у досудовому порядку щодо земельних ділянок/прав на них може бути реалізоване через звернення:

  1. До органів місцевого самоврядування, які вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо:
  2. Меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян;
  3. Додержання громадянами правил добросусідства;
  4. Спори щодо розмежування меж районів у містах.
  5. До Держгеокадастру та його територіальних органів, який вирішує земельні спори щодо:
  6. Меж земельних ділянок за межами населених пунктів;
  7. Розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.
  8. До Мін’юсту та його територіальних органів, які розглядають скарги у сфері державної реєстрації.

Порядок вирішення спорів органами місцевого самоврядування та Держгеокадастром (ст. 159 Земельного кодексу України):

  • Розглядається на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви;
  • За участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору;
  • У рішенні ОМС або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання;
  • Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття;
  • Рішення вступає в силу з моменту його прийняття;
  • У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням ОМС, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.

Порядок вирішення спорів у сфері державної реєстрації:

(ПОРЯДОК розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затверджений Постановою КМУ від 25 грудня 2015 року № 1128 (в редакції Постанови КМУ від 24 грудня 2019 року № 1150; ПОЛОЖЕННЯ про Колегію з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затверджене наказом Міністерства юстиції від 09 січня 2020 року № 71/5).

У сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно – Міністерство юстиції України розглядає скарги:

  • На рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий збір);
  • На рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги:

  • На рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора;
  • На дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав.

Таким чином, до компетенції Міністерства юстиції України належить перевірка виключно технічної і процедурної складової діяльності реєстратора при вчиненні ним реєстраційної дії, а саме дотримання ним порядку здійснення реєстраційної діяльності, визначеного чинним законодавством Постанова Верховного Суду від 09 лютого 2018 року у справі № 906/538/16: «Всі реєстраційні дії, рішення та записи, які здійснюються чи приймаються державними реєстраторами , по суті носять технічний характер, направлений на виконання встановленого Законом та іншими нормативно-правовими актами порядку здійснення такої державної реєстрації, проте, не носять самостійного правовстановлюючого характеру відповідних правовстановлюючих документів».

Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю. Рішення, дій або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України протягом 15 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

Розгляд скарги у сфері державної реєстрації здійснюється у строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян». Відповідно до ст. 20 цього закону, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладного, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливого, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.

Колегія з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції не замінює суд, та не розглядає комплексно спір, а є лише його альтернативою у вигляді адміністративного оскарження саме дій державного реєстратора. Під час засідань Колегія не досліджує докази, не проводить експертизу документів, не встановлює певні факти, не розглядає показання свідків.

Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Відповідно до п. 2-3) ч. 1 ст. 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу», право на безоплатну вторинну правову допомогу мають громадяни України – власники земельних ділянок, які проживають у сільській місцевості.

  Порушують ваші права? Ви потребуєте допомоги в судах,  і не маєте грошей на адвоката  – звертайтеся в Богодухівський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який працює з понеділка по п’ятницю з 08-00 до 17-00,  за адресою: м. Богодухів, вул. Покровська, 5. тел. (05758) 3-01-82, 3-03-25.

  Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *